Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik ga verhuizen, wat moet ik allemaal regelen?

Algemeen

Wanneer u verhuist moet er vaak veel geregeld worden. De verhuisdozen moeten ingepakt worden, maar er moeten ook wat administratieve zaken geregeld worden. De belangrijkste dingen hebben we op een rij gezet:

  • Verhuizing doorgeven aan de gemeente

U geeft zelf uw adres door aan uw gemeente. Geef uw adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door. Dit kan online via uw DigiD of bij het gemeenteloket van uw gemeente.

  • Verzekeringen afsluiten

Het is belangrijk dat u goed verzekerd bent. Zorg ervoor dat u een inboedel- en een WA-verzekering heeft in uw nieuwe woning. Meer informatie over verzekeringen leest u hier.

  • Gas, water en elektra regelen

Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Bij flats zitten gas, water en elektra vaak in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier. Meer informatie over gas, water en elektra leest u hier. 

Ik heb een vraag over de oplevering van mijn woning. Met wie neem ik contact op?

Algemeen

Dat ligt eraan hoe lang u in de woning woont. Bekijk het stappenplan hieronder voor meer informatie.

Waar vind ik informatie over het ophalen van afval of grofvuil?

Algemeen

Wilt u weten wanneer het afval in uw woonplaats opgehaald wordt? Bekijk dit in Mijn Afvalwijzer.

Voor grofvuil moet u zelf een afspraak maken met de gemeente om grofvuil op te laten halen. U vindt hieronder meer informatie voor uw gemeente.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Wij geven het nieuwe adres van de vorige huurder niet door om privacyredenen.

Weet u het adres van de vorige huurder?
Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de enveloppe aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont. U kunt de post per brievenbus versturen. Een postzegel is niet nodig.

Weet u het adres van de vorige huurder niet?
Stuurt u de post dan terug naar de afzender. Streep daarvoor het adres door en schrijf 'retour afzender' op de enveloppe. Een postzegel is niet nodig.

Tip: Wijzig uw adres bij postbedrijven
Zorg dat u zelf geen belangrijke post mist en geef uw verhuizing door aan postbedrijven. PostNL biedt hiervoor een verhuisservice aan. Hiemee kunt u post laten doorsturen naar uw nieuwe adres. 

Waar zit de internet- of televisieaansluiting in mijn woning?

Algemeen

Meestal zit de aansluiting in de woonkamer. In nieuwbouwwoningen vindt u de aansluiting vaak in de meterkast. Een internet- of televisieaansluiting wordt ook wel ISRA-punt of CAI-aansluiting genoemd. 

Welke verzekeringen kan ik het beste afsluiten?

Algemeen

Het is belangrijk om u goed te verzekeren tegen schade. Woonin heeft een opstalverzekering. Schade aan de opstal als gevolg van brand, extreme weersomstandigheden en ontploffing zijn voor ons. De kosten voor herstel betalen wij.

Kies ik zelf mijn gas, water en stroom voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

U bent vrij om zelf een energieleverancier te kiezen. Sluit een contract af voor stroom en/of gas.

Water (koud) afsluiten bij Vitens
Let op: Staat het koudwaterverbruik al in uw contract met Woonin? Dan betaalt u de kosten voor het koudwater aan ons en hoeft u zich niet aan te melden bij Vitens.

Als u een voorschot voor stadsverwarming in uw huur betaalt, dan hoeft u zich niet aan te melden bij Eneco
U betaalt kosten voor verwarming aan Woonin. Woonin heeft in dat geval een contract met een warmte leverancier, zoals Eneco. 

Heeft u zelf een energiecontract afgesloten?
Dan ontvangt u 1 keer per jaar een eindafrekening van het energiebedrijf. Valt de afrekening hoog uit? Dan kan het slim zijn om uw voorschot te verhogen. Op deze manier kunt u een hoge jaarlijkse eindafrekening voorkomen. Met welk bedrag u uw voorschot moet verhogen, verschilt per huishouden. Neem voor advies contact op met uw energieleverancier. 

Wilt u meer informatie over uw verbruik?
Neem dan contact op met uw energieleverancier. 

Meer energietips?
Bekijk hier de flyer met energiebesparingstips.