Wat kan ik doen als ik geen warm of koud water meer heb?
Algemeen
Kijk eerst of u bij 1 of meer kranen geen warm of koud water heeft.
Door werkzaamheden aan het online betalen in Mijn Woonin is het deze week niet mogelijk om via Ideal de huur te betalen. U kunt de huur overmaken via internetbankieren naar: rekeningnummer NL28INGB0668690550 van Stichting Woonin. Vermeld uw klantnummer (KLA-nummer), adres en maand waarvoor u betaalt. Excuus voor het ongemak.
Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij flats zitten gas, water en elektra vaak wel in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier.
Kijk eerst of u bij 1 of meer kranen geen warm of koud water heeft.
Meestal zit de watermeter in uw meterkast of in uw kruipruimte. Bij eengezinswoningen vindt u de watermeter in de kruipruimte. Voor sommige flatgebouwen geldt dat u met de algemene voordeursleutel de meterkast kunt openen.
Waterstand doorgeven
U kunt de stand van de meter aflezen en doorgeven aan Vitens. U ontvangt van hen een brief van met een QR-code. U kunt deze scannen met uw telefoon en via de website uw waterstand doorgeven.
U heeft een stroomstoring in uw woning. Dat is natuurlijk vervelend! Volg de stappen hieronder om tot een oplossing te komen.
Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Woonin.
Heeft u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.
Als u geen water in de woning heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben. In onderstaand stappenplan kunt u vinden wat u moet doen.
U betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld voor het licht in de portiek, galerij, berging en achterpad. En voor de stroom van de liften. U betaalt alleen voor de kosten van ruimtes waar u gebruik van kunt maken. Heeft u bijvoorbeeld geen berging? Dan betaalt u hier ook geen stroom voor. Of u betaalt geen stroom voor de lift als u op de begane grond woont.
Dat ligt aan de situatie. Bekijk het stappenplan hieronder te weten wat voor uw situatie geldt.
Koolmonoxide is erg gevaarlijk. Het is heel brandbaar en giftig. Het kan zelfs dodelijk zijn. Neem daarom direct de volgende stappen:
Het kan zijn dat er een gaslekkage is. Neem direct de volgende stappen:
Dat verschilt per type woning.
U leest hieronder handige tips om energie te besparen. Of bekijk de flyer met meer tips.
Wilt u in uw eigen taal horen wat u kunt doen om energie te besparen?
Kijk dan op energie.steffie.nl. Daar krijgt verschillende tips in uw eigen taal.
U kunt hiervoor een reparatie melden. Een medewerker komt dan langs om te kijken of de schakelaar die ervoor zorgt dat het licht overdag uit is en 's avonds aan gaat nog goed werkt.
Stedin is verantwoordelijk voor de gas- en elektrameter in uw woning.
Stedin gaat over de gas- en elektrameter in uw woning. Zij mogen een slimme meter plaatsen zonder toestemming van Woonin.
Heeft u stadsverwarming?
Dan gaat Eneco over de slimme meter in uw woning. Zij mogen deze plaatsen zonder toestemming van Woonin.
De slimme meter is geplaatst door Stedin. Voor onderhoud en storingen aan de slimme meter, kunt u contact opnemen met Stedin. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 0800 - 9009 (gratis).
Heeft u stadsverwarming?
Dan is uw slimme meter van Eneco. Voor onderhoud en storingen kunt u contact opnemen met de klantenservice van Eneco. U kunt hen bereiken op het nummer 0800-0072.
U leest hieronder handige tips om uw stookkosten laag te houden:
Als er bruin water uit de kraan komt, kan dit komen door onderhoudswerkzaamheden van waterbedrijf Vitens. Bij bruin water is er ook vaak een lagere waterdruk. Op de website Waterstoringen ziet u of er onderhoud is in uw wijk.
Wat kunt u doen?
U kunt hiervoor een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen. Woonin helpt niet bij het overstappen op elektrisch koken. De kosten van de overstap zijn voor uzelf.
Uitzondering: een aantal huurders heeft een brief ontvangen over een project om over te stappen op elektrisch koken. Als het om een project van Woonin gaat, zijn er geen kosten voor u als huurder.
U kunt in uw groepenkast zien of er al een aansluiting is. Er moet een dubbele groep zijn. Is dit in uw meterkast niet het geval? Schakel dan zelf een officiële elektricien in. De kosten hiervan zijn voor uzelf. Het is wel belangrijk dat u toestemming aan ons vraagt. U kunt hier een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.
Een woning heeft meestal een 1-fase aansluiting. Toch kan het voorkomen dat u een 2- of 3-fasen aansluiting heeft. U leest hieronder wat het verschil is tussen 1, 2 en 3 fasen.
Een groepenkast heeft verschillende onderdelen. Lees meer over de onderdelen in het stappenplan hieronder.
Binnen het project 'Energiebox' bieden we een deel van onze huurders een box aan met energiebesparende producten. Wij doen mee aan deze actie om energiebesparing onder de aandacht te brengen bij onze huurders.
Nee, we vergoeden de kosten voor de apparatuur niet. U krijgt van ons geen nieuwe kookplaat. Wanneer u al een nieuw gasfornuis heeft gekocht en nu overstapt naar elektrisch koken, vergoedt Woonin ook niet de kosten van uw gasfornuis.
Woonin heeft onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van loden leidingen in haar woningen. Loden leidingen komen mogelijk voor in gebouwen die gebouwd zijn voor 1960. Uit dat onderzoek blijkt dat loden leidingen nauwelijks voorkomen in de gebouwen van Woonin.
We hebben de gebouwen waar het risico het grootst is (zoals scholen, bso's en de kinderopvang) onderzocht en geen loden leidingen gevonden. Denkt u toch dat er een loden leiding in uw woning zit? Neem dan meteen contact met ons op.
Een stopcontact met aarde is te herkennen aan de ruimte in de zijkant en de metalen clipjes aan de boven- en onderkant. Ook loopt er een groen/gele aardedraad vanaf de wandcontactdoos naar de aarde. Wanneer u een geaarde variant gebruikt, is het belangrijk dat de stekker die u gebruikt ook geaard is. Bekijk op deze afbeelding het verschil tussen een geaard en niet geaard stopcontact. (Links is een niet geaard stopcontact, rechts is een geaard stopcontact).
Neem contact met ons op. Heeft u een indicatie van de huisarts bel ons dan op 088 98 90 123.