Huuraanpassing voor het aanvragen van huurtoeslag

Huuraanpassing aanvragen

Let op:
Dit is een aanvraag voor een huuraanpassing om huurtoeslag aan te kunnen vragen.

  • Wilt u huurverlaging aanvragen vanwege de wet van 2023? Klik dan hier.

  • Wilt u bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging? Klik dan hier.

  • Wilt u  een huuraanpassing aanvragen, klik dan op ,,inloggen"

Gerelateerde vragen

Ik krijg huurtoeslag. Moet ik iets doorgeven aan de Belastingdienst als mijn huur wordt verlaagd?

Algemeen

Ja, als de huurprijs wijzigt moet u dat doorgeven. Geef uw nieuwe huur online door aan de Belastingdienst via www.toeslagen.nl. U hebt hiervoor uw DigiD nodig. Lukt het online niet om dit te regelen? Bel dan naar de Belastingtelefoon via 0800 - 05 43 (gratis).

Meer over dit onderwerp

Kom ik in aanmerking voor huuraanpassing voor het aanvragen van huurtoeslag?

Algemeen

Om recht te hebben op huuraanpassing voor het aanvragen van huurtoeslag, wordt een aantal voorwaarden gesteld:

  • Het huurcontract staat op uw naam.
  • U huurt een sociale huurwoning.
  • U huurt een zelfstandige huurwoning. Dit is een huis met een eigen voordeur, eigen keuken en toilet.
  • U betaalt een rekenhuur van € 879,66 (prijspeil 2024) of hoger.
    De rekenhuur bestaat uit de kale huurprijs plus de servicekosten die u mag opgeven voor huurtoeslag.
  • Het inkomen van u en alle andere bewoners van 18 jaar of ouder is lager dan of gelijk aan de inkomensgrenzen huuraanpassing. Dit is minimaal zes maanden zo.

Er is een uitzondering op bovenstaande voorwaarden. De termijn van zes maanden geldt niet bij één van onderstaande situaties:

  • Iemand een inkomen had en net is overleden
  • Iemand AOW krijgt

Is bovenstaande op u van toepassing? Dan kunt u hier een aanvraag indienen voor huuraanpassing.

Meer over dit onderwerp

Mijn huur wordt hoger dan de huurtoeslaggrens. Mag dat?

Algemeen

Uw huur mag hoger worden dan de huurtoeslaggrens
Deze grens geeft alleen aan tot welke huurprijs u huurtoeslag kunt aanvragen. De puntentelling van uw woning geeft aan wat uw huur maximaal mag zijn. Dit is ook het maximale bedrag waarover u huurtoeslag ontvangt. Als uw huurprijs hoger is dan € 879,66, dan ontvangt u geen huurtoeslag over het bedrag dat boven deze grens komt. Alles boven dit bedrag is niet-gesubsidieerd.

Ontvangt u al huurtoeslag?
Als u al huurtoeslag ontvangt en de huur wordt na een huurverhoging hoger dan € 879,66, dan blijft u uw recht op huurtoeslag behouden. Ook woont u volgens uw huurcontract nog in een sociale huurwoning. Dit verandert niet door de jaarlijkse huurverhoging.

Kunt u geen huurtoeslag aanvragen omdat uw huur te hoog is?
Als u geen huurtoeslag kunt aanvragen omdat uw huur te hoog is, dan kunt u bij ons hier een aanvraag indienen voor huuraanpassing.

Meer over dit onderwerp

Welke documenten heb ik nodig voor mijn aanvraag huuraanpassing voor huurtoeslag?

Algemeen

Als u een aanvraag huuraanpassing voor huurtoeslag wilt doen, dan moet u de volgende documenten meesturen:  

  • Een verzekeringsbericht van MijnUWV, waarop uw loon- en of uitkeringsgegevens staan van ten minste de afgelopen 6 maanden. Vraag hier een UWV Verzekeringsbericht op.
  • Een uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente, waarop het aantal personen die op het adres wonen staat. 
    Let op: woont u met meerdere personen van 18 jaar of ouder in uw woning? Dan moet u bovenstaande documenten van alle personen van 18 jaar of ouder toevoegen aan uw aanvraag. 
  • U heeft uw DigiD nodig. Houd uw DigiD bij de hand. Dan kunt u de documenten opvragen bij MijnUWV en via de website van gemeente Utrecht, Nieuwegein, Houten of Wijk bij Duurstede. 

Voordat u een aanvraag indient, is het handig eerst de documenten op te slaan op uw mobiele telefoon, desktop/laptop of tablet. Zo zijn ze makkelijk toe te voegen aan uw aanvraag huuraanpassing voor huurtoeslag.   

Wanneer krijg ik antwoord op mijn aanvraag huuraanpassing?

Algemeen

Is uw aanvraag compleet ingediend?
Dan krijgt binnen 14 dagen een reactie van ons. In onze reactie leest u of wij uw aanvraag goedkeuren, afwijzen, of dat wij meer informatie van u nodig hebben.

Is uw aanvraag goedgekeurd?
Dan leest u in onze reactie ook de datum waarop de nieuwe huurprijs ingaat. 

Meer over dit onderwerp

Ik wil documenten opsturen voor mijn aanvraag huuraanpassing voor het aanvragen van huurtoeslag. Hoe kan ik dat doen?

Algemeen

U krijgt een e-mail waarin wij u vertellen welke documenten wij nog van u nodig hebben. In de e-mail staat een link naar uw aanvraag in Mijn Woonin. In het overzicht van uw aanvraag ziet u een knop ''aanvullende gegevens opsturen''. Via de knop kunt u documenten toevoegen en aan ons opsturen. 

Let op: u kunt documenten niet aan de balie inleveren of per e-mail opsturen. Behalve als hierover afspraken zijn gemaakt met een van onze medewerkers. 

Meer over dit onderwerp