Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten of stookkosten?
Algemeen
Kunt u het bedrag niet in 1 keer betalen? Neem dan contact met ons op. Misschien kunnen we een afspraak maken over de betaling.
Stookkosten zijn de kosten die u maakt voor het verwarmen van uw woning. Elke maand betaalt u een bedrag voor de stookkosten. Dit is het voorschot.
Afrekening stookkosten
In de afrekening stookkosten wordt het voorschot verrekend met de kosten die u echt heeft gebruikt voor uw gas of warmte. Op de afrekening ziet u hoeveel u heeft verbruikt en het bedrag dat u daarvoor moet betalen. Soms krijgt u bij de afrekening stookkosten geld terug of moet u geld betalen.
Kunt u het bedrag niet in 1 keer betalen? Neem dan contact met ons op. Misschien kunnen we een afspraak maken over de betaling.
Dat ligt aan de situatie. Bekijk het stappenplan hieronder te weten wat voor uw situatie geldt.
Het stookjaar loopt bij Woonin van 1 september tot en met 31 augustus. In enkele woongebouwen loopt het stookjaar van 1 januari tot en met 31 december. U ontvangt de afrekening in ieder geval vóór 1 juli van het volgende jaar.
In bijna alle woongebouwen zitten digitale meters. Dit zijn de witte kastjes op de radiatoren. Deze meters geven de stand iedere 2 weken automatisch door aan Ista Nederland BV.
In sommige woongebouwen moeten de meterstanden handmatig worden opgenomen. Er komt dan een medewerker van Ista Nederland BV bij u langs om de meterstanden op te schrijven.
Als uw verwarming niet goed werkt, is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Neem hiervoor contact op met de afdeling Klantcontact. U wordt dan doorgeschakeld naar het onderhoudsbedrijf voor het maken van een afspraak met een monteur.
Wanneer u het probleem snel bij ons meldt, kunt u voorkomen dat een probleem met de verwarming invloed heeft op uw stookkosten afrekening. Is de verwarming al een langere tijd stuk en heeft u dit bij ons gemeld? Neem ook dan contact met ons op. Wij bekijken wat we voor u kunnen doen.
Ja, een terrugave van de stookkosten wordt verrekend met uw achterstand bij Ultimoo. Als er geld overblijft, storten wij dit op het bij ons bekende rekeningnummer.
We kijken naar wat uw verbruik in het afgelopen stookjaar is geweest. Hiermee bepalen we het nieuwe voorschot. We houden hierbij rekening met de 'Tijdelijke tegemoetkoming blokaansluiting' als dit voor uw woongebouw geldt. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.
Wilt u het voorschotbedrag aanpassen?
U mag uw voorschot altijd verhogen en soms ook verlagen. U kunt een aanvraag voor het aanpassen van het voorschotbedrag indienen. Wij laten u weten of het mogelijk is om het bedrag naar uw wens aan te passen. Wij adviseren u het voorschotbedrag iets hoger te houden om te voorkomen dat u moet bij betalen.
Naast uw eigen verbruik, betaalt u ook vastrecht. Dit zijn kosten die u altijd moet betalen. Ook als u uw verwarming niet aanzet. U kunt dit vergelijken met de wegenbelasting van een auto. Ook als u niet met de auto rijdt betaalt u wegenbelasting. Het vastrecht bestaat uit:
Er kunnen veel redenen zijn waardoor u moet bijbetalen voor de stookkosten. Bekijk een aantal redenen in het stappenplan hieronder.
Wij storten het bedrag op het bij ons bekende rekeningnummer. Op Mijn Woonin kunt u zien welk rekeningnummer dit is. Heeft u geen Mijn Woonin, neem dan contact met ons op.
Let op: heeft u een huurachterstand en is deze overgedragen aan Ultimoo? Dan trekken wij het bedrag af van uw achterstand of regeling bij Ultimoo. Als er geld overblijft, storten wij dit op het bij ons bekende rekeningnummer.
In bijna alle woongebouwen zitten digitale meters. Dit zijn de witte kastjes op de radiatoren. Deze meters geven de stand iedere 2 weken automatisch door aan Ista Nederland BV. Omdat de meterstand automatisch wordt doorgegeven, komt er geen meteropnemer meer bij u langs.
Heeft uw woning geen digitale meter? Dan probeert Ista Nederland BV in september uw individuele warmtemeters op te nemen. Als u niet thuis bent, krijgt u een kaartje in de bus. U kunt dan contact opnemen voor een afspraak. Wij sturen u ook een brief om u te vragen een afspraak te maken. Reageert u hier niet op? Dan schatten wij zelf in hoeveel u verbruikt. Wij kijken dan naar uw verbruik van vorige jaren.
Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder leest u een aantal voorbeelden:
Wij hebben een contract met Eneco (Utrecht en Nieuwegein) en met Engie (Wijk bij Duurstede) voor warmte. Hierin zijn de prijzen vastgelegd. Op de afrekening van ziet u wat de kosten zijn voor uw woongebouw. Op de website van Ista Nederland BV vindt u meer informatie over de .
Iedereen in uw woongebouw heeft warmtemeters op de radiatoren. Met de meterstanden van deze warmtemeters wordt de warmte die verbruikt is in uw woongebouw door Woonin verdeeld onder de bewoners. Op deze manier betaalt elke bewoner voor zijn/haar eigen warmteverbruik. Zoals u gewend bent, maakt Ista Nederland BV de verdeling. De verdeling door Ista Nederland BV krijgt u van ons bij uw jaarlijkse afrekening.
Wij berekenen de stookkosten per woning, niet per kamer. Het totale verbruik van de woning verdelen wij vervolgens gelijk over de bewoners. Wij kijken dus niet naar het verschil in verbruik per kamer. Natuurlijk heeft uw eigen stookgedrag wel invloed op de stookkosten. Stookt uw huisgenoot veel meer? Bespreek dit dan met elkaar.
Het verschilt per situatie wat u kunt doen om inzicht in uw energieverbruik te krijgen. Bekijk het stappenplan hieronder voor meer informatie.
Dit hangt er vanaf of u een voorschot aan Woonin betaalt. In dit stappenplan hieronder vindt u meer informatie.
Het ligt eraan of uw aansluiting voor gas, warmte en stroom gedeeld is. Bekijk het stappenplan hieronder voor meer informatie.
Op de afrekening ziet u de warmte die u heeft gebruikt en het bedrag dat u daarvoor moet betalen. Dit zijn de verbruikskosten. Er zijn ook andere kosten die u moet betalen. In het stappenplan hieronder leest u meer informatie.
Uw gemeente biedt gratis hulp aan voor mensen die geldzorgen hebben. Zij helpen u bijvoorbeeld met het aanvragen van een energievergoeding of een betalingsregeling. Hieronder ziet u waar u terecht kunt in uw gemeente.
Een prijsplafond is een maximale prijs die u betaalt voor uw basisverbruik aan stroom, warmte en gas. Met het prijsplafond wil de overheid u beschermen als de prijzen voor gas, warmte en stroom verder blijven stijgen. Het prijsplafond geldt voor het hele jaar 2023.
Bekijk het stappenplan hieronder om te kijken of het prijsplafond ook voor uw situatie geldt.
Dat hangt af van het moment wanneer u de jaarafrekening krijgt. Wanneer u de jaarafrekening krijgt, wordt er gekeken naar wat u heeft verbruikt in de maanden vóór de jaarafrekening. Neem contact op met uw energieleverancier om na te gaan wat uw verbruik is.