Schade melden

Op allerlei manieren kan er schade ontstaan in of aan uw woning en in de algemene ruimtes. Is er schade ontstaan aan uw woning? Dan is het goed om te weten wat u wel of niet kunt doen. Iedere schade is anders en wordt anders afgehandeld. Hieronder leggen wij uit wat u bij verschillende schades kunt doen.

Veel gevraagd over Schade melden

Wat kan ik doen bij waterschade of een lekkage in mijn woning?

Algemeen

Vervelend dat uw woning of spullen beschadigd zijn door water. Dit kan komen door een lek of een gebarsten leiding.

U heeft een lekkage

Meld dit dan bij ons via de aanvraag reparatie melden. Kies voor "Lekkage". Wij repareren dan de oorzaak en de schade aan uw huis. Let op: heeft u zelf het lek veroorzaakt? Dan betaalt u de reparatie.

De lekkage is opgelost

Is er na de lekkage schimmel ontstaan? Verwijder dit dan. Op deze pagina vindt u tips hoe u dit kunt doen. Komt de schimmel terug na het schoonmaken? Dan kunt u de schimmel bij ons melden.

Voor schade aan behang of verf kunt u contact opnemen met uw inboedelverzekering.

Ik heb schade aan mijn inboedel door een lekkage. Kan ik een verklaring krijgen voor mijn verzekeraar?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op. Wij bespreken het met u.

Er is ingebroken in mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Bel de politie om aangifte te doen. In veel gevallen zullen zij een sporenonderzoek doen. Neem daarna contact met ons op om melding van de inbraak te doen en een afspraak te maken voor eventuele inbraakschade.

Van de politie krijgt u een proces verbaal als u aangifte heeft gedaan. Dit document hebben wij nodig voor onze verzekering. Stuur een kopie van het  proces verbaal naar ons op of geef een kopie mee aan de monteur.

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door winterweer?

Algemeen

U voorkomt schade door bevriezing met deze tips:

  • Zorg dat de afvoeren van het regenwater niet verstopt zijn.
  • Strooi zout in een kunststof balkonafvoer.
  • Tap en sluit waterkranen af in ruimtes die niet verwarmd zijn.
  • Laat de verwarming op minimaal 15 graden Celsius staan als u niet thuis bent.
  • Ventileer ook in de winter uw woning voldoende.

Wat kan ik doen bij schade aan spullen in mijn woning?

Algemeen

U kunt schade aan uw spullen (inboedel) melden bij uw inboedelverzekering.

Heeft u geen inboedelverzekering?
U kunt dan een inboedelverzekering afsluiten voor eventuele schades in de toekomst. Wil u meer weten? Dan kunt u terecht bij uw verzekeringsadviseur.

Wat kan ik doen bij inbraakschade?

Algemeen

Schade aan de woning door inbraak herstellen wij gratis. U kunt hier een }. Gaat het om spoed? Bel ons dan op 088 98 90 123.

Doe aangifte bij de politie voor (poging tot) inbraak

Is er iets gestolen? Neem dan ook contact op met uw eigen inboedelverzekering. We sturen zo snel mogelijk een monteur voor een (nood)reparatie. En we zorgen ervoor dat u uw woning weer kunt afsluiten.

Nadat u aangifte hebt gedaan bij de politie, ontvangt u een proces verbaal. U kunt het contactformulier invullen en het proces verbaal als bijlage toevoegen.

Wat kan ik doen bij brandschade?

Algemeen

  • Neem bij schade aan uw woning contact met ons op. Wij hebben een opstalverzekering voor alle huurwoningen.
  • Neem bij schade aan uw inboedel contact op met uw verzekeraar (inboedelverzekering).

De voordeur is opengebroken. Wie betaalt er voor de schade?

Algemeen

Een woning kan om verschillende redenen opengebroken zijn. Wij herstellen in alle gevallen de schade. In sommige gevallen verhalen wij de kosten voor reparatie op onze opstalverzekering. In andere gevallen betaalt u zelf de kosten voor het repareren. Bijvoorbeeld:

  • Als een hulpdienst de voordeur moet openbreken, omdat iemand vanwege ziekte uit huis gehaald moet worden. Wij betalen dan de kosten voor het repareren van de voordeur.
  • Als iemand met opzet weigert een hulpdienst binnen te laten, betaalt de bewoner zelf de kosten.
  • Als de voordeur door de politie is opengebroken vanwege een verdenking van een strafbaar feit, betaalt de huurder de kosten voor het repareren van de voordeur.

Er is gevolgschade ontstaan door een gebrek in mijn woning. Wat kan ik doen?

Algemeen

Gevolgschade kunt u indienen bij uw inboedelverzekering. Vraag aan uw verzekeraar of u een schadevergoeding krijgt.

Heeft u geen inboedelverzekering?
U kunt dan een inboedelverzekering afsluiten voor eventuele schades in de toekomst. Wil u meer weten? Dan kunt u terecht bij uw verzekeringsadviseur.

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

Algemeen

U repareert de schade zelf. U bent daar verantwoordelijk voor als u de schade zelf veroorzaakt. De kosten voor de reparatie betaalt u ook. 

Ik heb schade in mijn woning door werkzaamheden van Woonin. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem binnen 48 uur contact met ons op. Wij maken met u een afspraak bij u thuis om de schade te beoordelen. Mochten wij overgaan tot schadevergoeding, dan wordt de schadevergoeding uitgekeerd over de dagwaarde van hetgeen dat beschadigd is. Om de dagwaarde te berekenen gebruiken wij een bepaalde afschrijvingspercentages. Dit berekenen wij aan de hand van uw aankoopbonnen. Heeft u geen aankoopbonnen meer, dan bent u geheel afhankelijk van de bereking van Woonin.

Als het schadebedrag in samenspraak met u is vastgesteld krijgt u van ons een akkoordverklaring. Nadat u de verklaring ondertekend hebt en hebt teruggestuurd, wordt het bedrag naar u overgemaakt.

Wat kan ik doen bij schade door (extreme) weersomstandigheden, zoals storm?

Algemeen

Dat ligt aan het soort schade en of u voor sommige schade verzekerd bent.

Welke verzekeringen kan ik het beste afsluiten?

Algemeen

Het is belangrijk om u goed te verzekeren tegen schade. Woonin heeft een opstalverzekering. Schade aan de opstal als gevolg van brand, extreme weersomstandigheden en ontploffing zijn voor ons. De kosten voor herstel betalen wij.

Wat kan ik doen bij bliksemschade?

Algemeen

  • Neem bij schade aan uw woning contact met ons op. Wij hebben een opstalverzekering voor alle huurwoningen. De verzekering dekt de schade aan de woning zelf.
  • Neem bij schade aan uw inboedel contact op met uw verzekeraar (inboedelverzekering). Uw verzekeraar vergoedt misschien ook de kosten voor een vervangende woonruimte.

Woningcorporaties zijn niet verplicht om bliksemafleiders te plaatsen.