Is er iets stuk aan uw woning? Voor veel reparaties komt Woonin bij u langs. Deze hoeft u dus niet zelf uit te voeren. U kunt hiervoor een afspraak maken met een vakman en een reparatie melden.
Lees in het OnderhoudsABC welke reparaties wij voor u uitvoeren In het OnderhoudsABC ziet u welke reparaties Woonin voor u uitvoert. Staat uw reparatie er niet tussen? Dan is de kans groot dat u een onderhoudsabonnement nodig heeft als u wilt dat Woonin de reparatie uitvoert. Sommige reparaties kunt u gemakkelijk zelf doen, zoals het bijvullen van de centrale verwarming of het vervangen van een deurbel of stopcontact.
Wat is een reparatieverzoek en waar meld ik dat?
Algemeen
Een reparatieverzoek is een melding van een gebrek of een storing in uw woning. U kunt uw reparatieverzoek op 2 manieren melden. U maakt dan ook meteen een afspraak.
U kunt online uw reparatie melden. U kunt uw reparatieverzoek op elk moment doen. Dit kan met uw postcode en huisnummer of met uw Mijn Woonin-account.
Via telefoon: 088 98 90 123. U bereikt ons tussen 9.00 uur - 16.00 uur. Voor noodgevallen belt u 088 98 90 123. Dat kan ook buiten onze openingstijden. Wij verbinden u dan door met een speciaal noodnummer.
Wanneer besluiten jullie te repareren of te vervangen?
Algemeen
We proberen altijd eerst iets te repareren. Kan dat niet? Dan vervangen we het onderdeel dat stuk is. Daarbij gaan we uit van een goede, maar eenvoudige kwaliteit. We repareren of vervangen zodat uw woning heel en veilig is. We vervangen spullen niet omdat u deze niet zo mooi vindt. Bijvoorbeeld:
Een paar tegels in een tegelwand zijn stuk. Wij vervangen alleen de kapotte tegels. Zijn er meer dan 10 tegels kapot? Dan vervangen we de hele wand. Maar niet voor de hele badkamer.
U heeft een badkamervloer van betonemaille. Maar u wilt liever een tegelvloer? De badkamervloer is nog goed en lekt niet. We vervangen de vloer daarom niet.
Ik heb een reparatie gemeld. Waar zie ik de afspraak die ik gemaakt heb?
Algemeen
Heeft u online een reparatieverzoek gemeld? Dan krijgt u een bevestiging van uw afspraak op het door u ingevulde e-mailadres. Heeft u een account voor Mijn Woonin? Dan kunt u uw afspraak online bekijken. Logt u hiervoor in en kijk bij 'Mijn Berichten'.
Heeft u telefonisch een reparatieverzoek gemeld? Wij hebben u tijdens het gesprek naar een e-mailadres gevraagd. U krijgt een bevestiging van uw afspraak op het door u doorgegeven e-mailadres.
Heeft u geen e-mailadres doorgegeven? Maar heeft u wel een account voor Mijn Woonin? Dan kunt u online uw afspraak bekijken. Log hiervoor in via Mijn Woonin en kijk bij 'Mijn Berichten'.
Hebt u geen e-mailadres doorgegeven en heeft u geen account voor Mijn Woonin? Dan kijken wij voor u na wanneer uw afspraak is. Neem contact met ons op door bijvoorbeeld een chatbericht te sturen. Een collega van ons geeft de tijd van de gemaakte afspraak aan u door.
Hoe voorkom ik schimmel of vochtplekken in huis?
Algemeen
Schimmel en vochtplekken ontstaan vaak in natte en vochtige ruimtes, zoals de keuken en de badkamer. Zorg ervoor dat u uw woning goed ventileert. Door de energieprijzen zetten bewoners de verwarming lager. Daardoor krijgen we vaker meldingen van bewoners met vocht en schimmel in hun huis. Door mensen, dieren, koken en douchen komt er veel vocht in uw woning. Dat vocht moet uw huis weer uit. Vocht en schimmel zijn niet alleen ongezond. Een droog huis verwarmen kost veel ook minder energie.
U kunt een aantal zaken zelf doen
Schimmel voorkomen
Zet ’s morgens de ramen van de slaapkamers 10-15 minuten open (langer is niet nodig).
Zijn uw ramen ’s morgens aan de binnenkant nat? Maak ze droog met een trekker en een spons.
Houdt in alle kamers de ventilatieroosters in de ramen de hele dag open.
Haal na het douchen het water van de wandtegels af met een trekker. Droog de wand daarna met een handdoek.
Doe na het douchen de badkamerdeur dicht en zet de ventilatie op maximaal (vaak is dit stand 3).
Zet de thermostaat een uur voordat u weggaat of voordat u gaat slapen op een lagere stand (minimaal 16 graden).
Zet de kachel niet kouder dan 16 graden. Ook niet in de slaapkamers.
Gebruikt u een kamer niet? Hou dan de deur van deze kamer dicht en zet de verwarming laag.
Doe de gordijnen ’s morgens helemaal open.
Hang geen gordijnen of meubels voor de radiatoren.
Zet geen meubels strak tegen de buitenmuur. Hou kasten en banken 10-15 cm vrij van de buitenmuur.
Droog wasgoed bij voorkeur buiten. Hangt nat wasgoed binnen en zet dan de ventilatie op maximaal (vaak is dit stand 3).
Hang niets over de radiatoren, ook geen nat wasgoed.
Test of uw mechanische ventilatie goed werkt. Dit doet u door een papiertje voor het afzuigpunt te houden. Het papiertje hoort te blijven ‘plakken’. Zo niet! Maak dan een afspraak met het onderhoudsbedrijf. Kijk op MijnWoonin voor het telefoonnummer.
Kijk voor nog meer tips op de website van MilieuCentraal.
Woont u in Wijk bij Duurstede en kunt u uw energierekening niet meer betalen? Neem dan contact op met Stichting Binding:
Voor energiebesparing en minder schimmel in uw woning in Wijk bij Duurstede kunt u:
op donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur langskomen bij het spreekuur op Karolingerweg 19 of
EWEC bellen voor een afspraak 0343 44 77 12
Schimmel weghalen
Schimmel weghalen doet u zelf. Gebruik warm water met soda of een kant-en-klare schimmelverwijderaar.
Wanneer komt Woonin langs bij schimmelproblemen?
Heeft u de checklist doorgelopen en oude schimmel verwijderd? Als de schimmel dan toch terugkomt, is er misschien iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld een lekkage? U kunt dan een reparatie melden.
Bekijk in deze video hoe u zelf schimmels kunt verwijderen.
Wat moet ik doen als er een storing is aan de elektrische deur van een gebouw?
Algemeen
U meldt een storing aan de schuifdeur of elektrische deurdranger bij ons. U kunt hier uw reparatie melden. Heeft het spoed omdat het gebouw niet meer te betreden is? Bel ons dan op 088 98 90 123.
Mijn woning zit in een Vereniging van Eigenaren (VvE). Hoe meld ik een reparatieverzoek?
Algemeen
U kunt hier uw reparatie melden. Is het een reparatieverzoek aan de buitenkant van de woning of in de gemeenschappelijke ruimte? Dan melden wij dit aan de VvE. De VvE belt u dan om een afspraak te maken.
Wat kan ik doen als mijn rookmelder piept?
Algemeen
Het kan zijn dat de batterij (bijna) leeg is. U hoort dan een korte piep om de 30-45 seconden. U kunt de batterij dan zelf vervangen. Helpt het vervangen niet of werkt de rookmelder niet meer? Dan kunt u hier een reparatie melden. Soms heeft de rookmelder een vaste batterij. Wij vervangen de rookmelder dan door een ander type. Zodat u de batterij voortaan zelf kunt vervangen.
Wat doe ik met een reparatie in de avond of in het weekend?
Algemeen
Via deze website kunt u op ieder moment van de dag een reparatieverzoek indienen. U kunt hier online een reparatie melden. U logt in met uw Mijn Woonin-account of met uw postcode en huisnummer. Ook kunt u op deze plek al ingeplande reparatieafspraken wijzigen.
Heeft uw reparatie spoed? Bel dan naar 088 98 90 123. Bijvoorbeeld als de waterleiding of het dak erg lekt, de hoofdriolering verstopt is of als er een gaslek is. Wij verbinden u dan door naar onze alarmcentrale. De medewerker van de alarmcentrale overlegt met u wat er gaat gebeuren.
Ik huur een tijdelijke woning van SSH. Hoe geef ik een reparatieverzoek door?
Algemeen
U kunt terecht bij SSH via 030 - 252 57 25. Of kijk voor meer informatie op de website website van de SSH.
Kan ik een nieuw naamplaatje krijgen als de naam niet meer klopt?
Algemeen
Ja, dat kan. U kunt hier een nieuw naamplaatje aanvragen. Dit geldt alleen voor bewoners van een flat- of portiekwoning met een bellenbord in de algemene ruimte.
Ik woon bij Place2BU. Met wie neem ik contact op over een reparatie?
Algemeen
U kunt uw reparatieverzoeken en opleverpunten niet bij Woonin melden maar op de website van Place2bu.
Hieronder vindt u de manieren waarop u contact kunt opnemen met Place2BU.
Heeft u een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp op 06 - 28 44 88 80.
Spoedreparatie? Neem direct contact op met: Coen Hagedoorn, bereikbaar op telefoonnummer 088 - 880 80 82. Coen Hagedoorn beoordeelt eerst telefonisch de mate van spoed.
Waarom beslaat isolatieglas aan de buitenkant?
Algemeen
Het beslaan van isolatieglas noemen we condensvorming. Condens zit vaak aan de buitenkant van het raam. Dit ontstaat als het buiten koud is en de lucht heel vochtig is. De condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en het najaar. De condens gaat vanzelf weg als de temperatuur buiten stijgt en de lucht minder vochtig is.
Voert Woonin tegen betaling extra werkzaamheden uit?
Algemeen
Wij doen het kleine onderhoud aan uw woning wanneer u een onderhoudsabonnement heeft. Er is ook klein onderhoud wat u zelf moet doen, wij doen dit niet tegen betaling. Hier leest u welke reparaties wij voor u doen als u een onderhoudsabonnement heeft.
Wanneer u een reparatie meldt waarvoor een onderhoudsabonnement nodig is, kunt u dit abonnement tijdens het melden afsluiten. Wilt u nu uw onderhoudsabonnement aanvragen? Klik dan op onderhoudsabonnement aanvragen. De kosten voor het onderhoudsabonnement zijn € 5,- per maand.
De televisie-, internet of kabelaansluiting in mijn woning werkt niet. Wat kan ik doen?
Algemeen
Neem contact op met uw eigen provider. Zij leveren uw (digitale) televisie- of internetverbinding.
Ik heb lekkage door de woning boven mij. Wat moet ik doen?
Algemeen
Komt de lekkage misschien vanuit de woning boven u? Dan is het belangrijk dat u eerst contact met uw bovenburen opneemt. Het kan zijn dat uw buren niet doorhebben dat de lekkage vanuit hun woning is ontstaan.
Is dit inderdaad het geval? Laat uw buren dan contact met ons opnemen om een afspraak te maken voor het verhelpen van de lekkage.
We komen mogelijk ook bij u langs om te kijken of we de lekkage bij u in de woning kunnen herstellen. Zorg ervoor dat u dus ook thuis bent als we bij uw buren langsgaan!
Komt de lekkage niet vanuit de woning boven u? Ga dan een pagina terug en kies een ander gebrek. Of neem contact met ons op.
Sleutels kwijt of afgebroken?
Algemeen
Vervelend dat u uw sleutels kwijt bent. Bekijk het stappenplan voor de informatie die past bij uw situatie.
Welke reparaties voert Woonin uit en wat moet ik zelf repareren?
Algemeen
Wij zijn als verhuurder verantwoordelijk voor een groot deel van het onderhoud van uw woning of kamer. Er is ook onderhoud dat u zelf moet uitvoeren. Wat wij voor u doen en welke reparaties u zelf moet doen leest u in het OnderhoudsABC.
Mijn sleutel is afgebroken in het slot. Wat moet ik doen?
Algemeen
Neem contact met ons op. De kosten voor het openmaken van uw deur zijn € 121,-. Na 16:30 uur, op feestdagen en in het weekend zijn de kosten € 187,50. U kunt ook zelf contact opnemen met een slotenmaker. Vraag dan eerst wat de kosten zijn zodat u niet voor een verrassing komt te staan. U betaalt zelf de kosten voor een slotenmaker.
Bent u uw sleutels verloren of zijn ze gestolen, maar heeft u nog wel een reservesleutel van de woning? Dan komen wij niet bij u langs. Als u in dit geval uw sloten wil vervangen, dan betaalt u zelf de kosten voor een slotenmaker.
Ik heb lekkage bij mijn raam of deurkozijn. Wat moet ik doen?
Algemeen
Dat ligt eraan hoe vaak u last heeft van dit probleem. Bekijk het stappenplan hieronder zodat u weet wat u kunt doen.