Afrekening servicekosten

Betaalt u servicekosten? Dan ontvangt u ieder jaar een afrekening servicekosten. In deze afrekening verrekenen wij uw maandelijkse voorschot met de kosten die echt zijn gemaakt. Soms krijgt u geld terug en soms vragen wij u bij te betalen.

Veel gevraagd over Afrekening servicekosten

Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

Algemeen

Dit hangt er vanaf of uw woning in een VvE zit of niet. U leest hieronder meer informatie.

Uw woning zit niet in een VvE
U krijgt uw afrekening servicekosten 2023 later. De controle van de servicekosten duurt langer dan wij hadden verwacht. Als wij de controle hebben uitgevoerd, weten wij of u met het voorschot voldoende, te veel of te weinig betaalde. We doen er alles aan om uw afrekening zo snel mogelijk te sturen. We verwachten dat u de afrekening voor 31 december 2024 ontvangt.

Uw woning zit in een VvE
We doen ons best u de afrekening van de servicekosten 2022 zo snel mogelijk te sturen. We verwachten dat u de afrekening voor 31 december 2024 ontvangt.

Door de vertraging van de afrekening voor het jaar 2022, ontvangt u de afrekening voor het jaar 2023 helaas ook later. Op dit moment kunnen we nog niet zeggen wanneer u de afrekening kunt verwachten. We doen er alles aan om de afrekeningen zo snel mogelijk te sturen.

De afrekening 2023 ontvangt u in ieder geval nadat u de afrekening 2022 heeft ontvangen. U ontvangt de afrekening op het bij ons bekende (post)adres.

Ik woon in een kamer. Hoe berekenen jullie de kosten voor huishoudelijk gas?

Algemeen

Wij gebruiken de gasmeter in de woning om de kosten te berekenen. Soms hebben alle kamers in een woning dezelfde meter. Dan verdelen wij de totale kosten dan over alle huurders in de woning.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik een afrekening?

Algemeen

U betaalt elke maand een voorschot voor servicekosten in uw huur. In uw huurovereenkomst staan deze servicekosten bij bijkomende leveringen en diensten. Elk jaar krijgt u van ons een afrekening servicekosten. Op de afrekening servicekosten staan de servicekosten voor één jaar. Deze kosten verrekenen wij met het voorschot dat u in dat jaar heeft betaald.

  • Betaalde u te veel voorschot? Dan krijgt u geld terug.
  • Waren de gemaakte kosten hoger dan het voorschot? Dan betaalt u bij.

U vindt een overzicht van de kosten en de voorschotten op uw afrekening.

Ik heb geen geiser meer. Toch staat er een boiler of geiser op de afrekening. Hoe kan dat?

Algemeen

U kreeg een centrale verwarming in het jaar waar de afrekening over gaat. U betaalt dus nog voor de maanden waarin u wel een geiser of boiler had. Op de afrekening ziet u welke maanden dit zijn.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen en krijg geld terug. Op welk rekeningnummer storten jullie het bedrag?

Algemeen

Wij betalen het bedrag uit naar het bij ons bekende rekeningnummer. Op Mijn Woonin kunt u zien welk rekeningnummer dit is. Heeft u geen account? Neem dan contact met ons op. Wij kijken welk rekeningnummer bij ons bekend is. U kunt ook meteen een account aanmaken voor Mijn Woonin met dit rekeningnummer.

Let op: is er sprake van een huurachterstand? Dan verrekenen wij uw teruggave met de huur die u achterloopt. Blijft er een bedrag over? Dan krijgt u het bedrag uitbetaald op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Ik betaal een bedrag voor water in de servicekosten. Hoe wordt dit verrekend?

Algemeen

We verrekenen het waterverbruik bij de jaarlijkse afrekening servicekosten. U betaalt voor het water in de huur omdat u geen eigen meter hebt in uw woning. De kosten zijn berekend op basis van de oppervlakte van uw woning. Hierbij wordt geen rekening gehouden met het aantal personen dat in de woning woont. Deze kostenverdeling is goedgekeurd door de Huurcommissie.

Waarom betaal ik voor de buurtbeheerder in de servicekosten?

Algemeen

De buurtbeheerder (ook wel huismeester) komt regelmatig bij uw woongebouw langs om werkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij aan werkzaamheden op het gebied van voorlichting, toezicht en controle. Samen met de andere bewoners betaalt u een deel van deze kosten. Wij houden ons aan het beleid van de Huurcommissie.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Algemeen

U betaalt administratiekosten voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen. Wij mogen de wettelijke administratiekosten vragen. Deze administratiekosten zijn 5% van uw servicekosten. U betaalt minimaal € 5,-.

Waarom rekenen jullie de servicekosten 1 keer per jaar af?

Algemeen

Wij krijgen 1 keer per jaar de afrekening van onze leveranciers. Daarmee berekenen wij de servicekosten voor dat jaar. Met deze kosten maken wij uw afrekening servicekosten.

Ik heb de huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

Algemeen

Wij versturen de afrekening over het jaar 2024 voor 1 juli 2025. U krijgt de afrekening op uw nieuwe adres. In de afrekening staan de servicekosten over het jaar 2024. Woonde u in een VvE-complex? Dan krijgt u de afrekening na 1 juli 2025.

Een organisatie betaalt mijn huur. Kan ik de uitbetaling van de servicekosten op mijn eigen bankrekening krijgen?

Algemeen

Nee, want wij maken de uitbetaling altijd over op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Dat is dus de organisatie die uw huur betaalt. Betaalt u de huur zelf? Dan maken wij het bedrag naar u over. U kunt zelf nakijken welk rekeningnummer bij ons bekend is. Dat ziet u via Mijn Woonin.

Let op: is er sprake van een huurachterstand? Dan verrekenen wij uw teruggave met de huur die u achterloopt. Blijft er een bedrag over? Dan krijgt u het bedrag uitbetaald op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Mijn dierbare is vorig jaar overleden. Waarom krijg ik nu pas een afrekening van de servicekosten?

Algemeen

Wij krijgen 1 keer per jaar de afrekening van onze leveranciers. Daarmee berekenen wij de servicekosten voor dat jaar. In de afrekening staan de servicekosten over het voorgaande jaar. We doen ons best de afrekening uiterlijk 30 juni 2024 te sturen. We kunnen niet beloven dat dit lukt.